ΧΗΜΙΚΟΣ – ΝΑΤΑΣΑ Χ.Β.

νατασα

ΝΑΤΑΣΑ Χ. Β.

ΧΗΜΙΚΟΣ

ΜSC, PHD

 

 

 ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

Η Νατάσα είναι διδάκτορας του τμήματος Χημείας Α.Π.Θ. Έχει Μεταπτυχιακό και Διδακτορικό τίτλο στον τομέα της Οργανικής Χημείας.

Εργάζεται στην Ελληνική Φαρμακοβιομηχανία Pharmathen, η οποία είναι μία από τις μεγαλύτερες φαρμακοβιομηχανίες της Ελλάδας. Παράλληλα αρθρογραφεί  περιστασιακά στην εφημερίδα “το Βήμα”.

 

Πως διάλεξες τι θέλεις να σπουδάσεις;

Διαλέγοντας τι ΔΕΝ ήθελα να σπουδάσω. Στις αρχές του Λυκείου απέκλεισα τις κατευθύνσεις που δε με ενδιέφεραν και αργότερα άρχισα να αποκλείω τις σχολές που δε με ενδιέφεραν. Μόλις στα μέσα της Γ’ Λυκείου αποφάσισα ότι θέλω να γίνω χημικός. Αυτό συνέβη όταν ήρθα σε επαφή με την οργανική χημεία. Είπα «εγώ αυτό θέλω να κάνω».

 

Πως ήταν η εμπειρία των σπουδών σου;

Πολύ διαφορετική απ’ ότι φανταζόμουν. Τα βιβλία, οι καθηγητές και η μελέτη δε διέφεραν από το στυλ του σχολείου και η αποστήθιση πληροφοριών ήταν η βασική προϋπόθεση της εξέτασης των μαθημάτων.

Λίγα μαθήματα έθεταν πραγματικές προκλήσεις, όπως την αναζήτηση επίλυσης ενός υπαρκτού προβλήματος. Οι καθηγητές που είχαν διάθεση να κάνουν δημιουργική τη διαδικασία της εκπαίδευσης, παραιτούνταν επειδή η πλειοψηφία των συμφοιτητών μου δεν ανταποκρινόταν στη διάθεσή τους

 

Πως ήταν η καθημερινότητα στη σχολή;

Θα τη χαρακτήριζα δύσκολη. Κυρίως από την άποψη ότι οι καθηγητές είτε βαριόντουσαν είτε δεν είχαν τη διάθεση να σου μάθουν πράγματα. Έπρεπε να προσπαθήσεις πολύ εσύ ο ίδιος. Να διαβάσεις επιπλέον βιβλία, ίσως και κάποια ξενόγλωσσα. Δεν υπήρχε ιδιαίτερη καθοδήγηση.

 

Πόσο δύσκολο θεωρείς το χημικό του Α.Π.Θ. ως σχολή;

Τη θεωρώ αρκετά δύσκολη σχολή. Αν δεν υπήρχε η δυνατότητα να δίνεις και να ξαναδίνεις τα μαθήματα μέχρι να τα περάσεις, πιστεύω πως αρκετοί θα ήταν εκείνοι που θα δυσκολεύονταν να την ολοκληρώσουν.

 

Τι είδους μυαλό χρειάζεται να έχεις, για να ανταπεξέλθεις στις δυσκολίες της σχολής;

Χρειάζεται να έχεις συνδυαστικό μυαλό.  Ειδικά για να καλύψεις το κομμάτι της οργανικής πρέπει να έχεις μια υποτυπώδη αντίληψη των τριών διαστάσεων ώστε να μπορείς να καταλαβαίνεις πως διευθετούνται τα μόρια στο χώρο.

 

Πρέπει να είσαι καλός στα μαθηματικά και τη φυσική;

Εννοείται. Ίσως όχι σε όλο το κομμάτι της φυσικής, αλλά κυρίως αυτό που αφορά τα στοιχειώδη  σωματίδια, δηλαδή την υποατομική φυσική. Όχι τη μακροσκοπική.

Παρατηρείται το φαινόμενο μαθητές που αποδίδουν καλά στη φυσική και στα μαθηματικά να μην αποδίδουν στη χημεία και το αντίστροφο. Πως το εξηγείς;

Νομίζω πως είναι η σύγκρουση μακροσκοπικού και μικροσκοπικού κόσμου. Άλλου είδους παραδοχές παρατηρούνται σε επίπεδο χημείας και άλλες παραδοχές σε επίπεδο φυσικής.

 

Ποια χαρακτηριστικά πρέπει να έχει κάποιος που σπουδάζει χημικός;

Να δείχνει ιδιαίτερη προσοχή στη λεπτομέρεια. Να είναι οργανωτικός και υπομονετικός.

 

Παίρνεις πτυχίο και μετά;

Μετά κάνω ένα μεταπτυχιακό και ένα διδακτορικό στον τομέα της οργανικής χημείας.

 

Πόσο απαραίτητο θεωρείς ένα διδακτορικό;

Δεν το θεωρώ ιδιαίτερα απαραίτητο. Αυτό που έμαθα στο διδακτορικό είναι να ψάχνω και κυρίως πως να ψάχνω.

Σήμερα, με τη δύναμη του διαδικτύου θεωρώ πως είναι εύκολο να μάθεις να ψάχνεις και χωρίς διδακτορικό.

 

Πόσο ρόλο έπαιξε στο να βρεις δουλειά το διδακτορικό σου;

Δε νομίζω ότι το διδακτορικό με βοήθησε να βρω δουλειά. Ήταν περισσότερο θέμα συγκυρίας. Αυτό που ίσως μετράει, είναι το ότι έτυχε να βρεθώ με κάποιους ανθρώπους εξαιτίας του γεγονότος ότι έκανα διδακτορικό, όχι το ίδιο το διδακτορικό.

Για παράδειγμα, το σημερινό διευθυντή μου, τον γνώρισα σε κάποια συνέδριά, οπότε με ήξερε σαν άνθρωπο, με είχε μετρήσει.

Τώρα, το ότι, για να σε προσλάβουν δίνουν πολύ σημασία, δίνουνε. Ακόμα και αυτός που έχει στο μυαλό του ότι το διδακτορικό είναι απλά ένα χαρτί, υποσυνείδητα το μετράει.

 

Επομένως τι προτείνεις;

Προτείνω σε κάποιον να κάνει δύο μεταπτυχιακά άσχετα μεταξύ τους, παρά ένα μεταπτυχιακό και ένα διδακτορικό. Π.χ. το ένα στην οργανική και το άλλο στα οικονομικά. Να συνδυάσει πράγματα, να κάνει διασταυρούμενα μεταπτυχιακά.

 

Γιατί;

Γιατί πλέον οι ειδικότητες που ξεπηδάνε θέλουνε συνδυαστικές γνώσεις οι οποίες δεν διδάσκονται στα Ελληνικά Πανεπιστήμια.

 

Ποιες είναι οι προοπτικές ενός χημικού;

Στην Ελλάδα  δεν υπάρχουν πολλές. Αλλά καθαρά και μόνο για το λόγο ότι μπαίνουν πάρα πολλά άτομα στη σχολή. Αν έμπαιναν λιγότεροι θα επαρκούσε η αγορά εργασίας.

Οι περισσότεροι χημικοί δουλεύουν στην εκπαίδευση ή ως εμπορικοί αντιπρόσωποι σε φαρμακευτικές και χημικές εταιρείες. Λιγότεροι σε εργαστήρια και βιομηχανίες.

 

Τι θα έπρεπε να γίνει για να αυξηθούν οι θέσεις εργασίας; Χρειάζονται περισσότερες  φαρμακοβιομηχανίες – χημικές βιομηχανίες;

Οι φαρμακοβιομηχανίες είναι αρκετούτσικες. Στο κομμάτι που δουλεύουμε στην Ελλάδα, δηλαδή παραγωγή χαπιών και διαλυμάτων ασχολούνται περισσότερο οι φαρμακοποιοί, το κομμάτι του χημικού δεν υπάρχει εδώ πέρα. Ενώ στην Πολωνία για παράδειγμα υπάρχουν βιομηχανίες που κάνουν παραγωγή φαρμάκων και χημικές αντιδράσεις. Πιστεύω πως θα μπορούσαμε να κάνουμε και εδώ τέτοια πράγματα. Είμαστε σταυροδρόμι απέναντι από την Ασία. Θεωρώ πως το πετρέλαιο, το φυσικό αέριο, τα λάδια έχουν πολύ ψωμί.

 

Σε ευχαριστούμε πολύ Νατάσα!